+38 (044) 39-00-453

Факти про функціоналізм. Архітектура для потреб людини

Форма виходить з функції: цей простий і розумний принцип беруть на озброєння дизайнери і архітектори. Поговоримо про функціоналізм – стиль, який має столітню історію, але не старішає. Навпаки, його раціональні засади приваблюють нові покоління.

Зараз використовуючи термін «функціоналізм» ми маємо на увазі не стільки стиль в архітектурі, скільки спосіб формування простору для життя, в якому практичність виходить на перший план. В цій статті ми розглянемо функціональність, як рису архітектури, а наступного разу розкажемо про функціональний дизайн інтер’єру.

Гасло від американця, наповнення від європейців

Твердження, що всі речі повинні мати функцію, не є самоочевидним. Інакше людство не створювало б предмети винятково «для краси». Стиль функціоналізм в архітектурі переважно розвивався у Європі, проте автор знаменитої фрази «Form ever follows function’ to» Луїс Генрі Салліван – американець.
Louis_Sullivan_circa_1895-1
У кар’єрі Саллівана були періоди, коли він розробляв теорії, далекі від функціоналізму. Наприклад, концепцію органічної архітектури, яка у противагу функціоналізму вбачає завдання у створенні споруд, що розкривають властивості природних матеріалів і органічно вписані у навколишній ландшафт. Але паралельні течії, незважаючи на зовнішні відмінності, мають спільні корені. Західні дослідники розвиток функціоналізму та інших течій початку ХХ століття пов’язують із розвитком нових промислових технологій будівництва.

Найбільший вплив функціоналізм мав у Європі – Німеччині, Нідерландах, Чехії, країнах колишнього СРСР. Європейські архітектори Ле Корбюзьє, Арне Якобсон, Якобс Йоханнес Ауд, Вальтер Гропіус, Людвіг Міс ван дер Рое не тільки деталізували положення функціональної архітектури, але і спроектували десятки споруд.

Ле Корбюзьє і «П’ять відправних точок сучасної архітектури»

Відомий швейцарський архітектор Ле Корбюзье зробив чималий внесок у розвиток функціоналізму. Йому належить дещо радикальне гасло «Дім – машина для житла». Його сучасники захоплювалися індустріальною потужністю машин, тому це порівняння відповідало духу часу.

У 20-ті роки минулого століття журнал «L’Esprit Nouveau» опублікував засади, у яких Ле Корбюзьє прагнув сформувати концепцію архітектури нової доби. Зазвичай, архітектори, у тому числі, їх автор, лише частково дотримувалися цих положень.

У проектуванні будівель Ле Корбюзьє пропонує використовувати чисті форми, переважно прямокутні. Виступи у спорудах, що не мають функціонального навантаження, не вважаються доцільними. Основні матеріали – залізобетон і скло. Залізобетонний каркас без опорних стін дозволяє створювати вільне планування в інтер’єрі. Для функціоналізму характерні пласкі дахи: простір зверху підходить для тераси або саду. Це положення через особливості клімату часто порушувалося у скандинавських країнах.

«Звільнити простір» Ле Корбюзьє прагнув також унизу: він проектував «будівлі на ніжках» – залізобетонних стовпах-опорах. Нижні яруси були місцем для автомобілів або саду. Також він запропонував стрічкове засклення: з каркасною конструкцією будинків можна робити вікна будь-якої висоти і довжини, наприклад, розмістити їх неперервною стрічкою на фасаді.
VillaSavoye
Дві останні ідеї більшою мірою використовувалася у громадських будівлях, а не житлових.
Ідеальний приклад нової архітектури – вілла Савой, побудована за проектом Ле Корбюзьє у 1929-1931 роках у паризькому передмісті Пуассі. Бетонні опори «піднімають» будівлю таким чином, що перший поверх стає продовженням саду. Використовується внутрішній каркас, і відсутність перегородок та стін створює умови для вільного планування. Великі вікна у будинку – не вертикальні, а горизонтальні. Плаский дах розрахований на використання у якості тераси або саду. Втім, саме дах став головною проблемою вілли. Через недосконалі технології того часу він почав протікати, і власники навіть подали до суду на архітектора.

Школа Баухаус і її вплив на архітектуру

Вища школа будівництва та художнього конструювання Bauhaus діяла в Німеччині з 1919 по 1933 роки. Завдяки викладачам і учням Баухауса у ХХ столітті з’явилися численні архітектурні напрями, більшість з яких ставили функціональну складову на чільне місце.
4682696561_e8b544bb8c_b

У Маніфесті школи, випущеному в 1919 році, архітектура визнавалася провідним напрямом дизайну. Ще одне положення програмного документу проголошувало рівність прикладних і художніх мистецтв. Отже, виготовлення утилітарних предметів вважалося таким же цінним внеском, як і створення мистецьких об’єктів.

Парадокс Баухауса в тому, що не дивлячись на визнання пріоритету архітектури, в навчальній програмі школи не було архітектурних дисциплін до 1927 року.

На початку століття архітектори втомилися від надлишкової декоративності класичних архітектурних ордерів, які ускладнювали використання технічних досягнень у будівництві. У містах з’являлися будинки з простими чіткими силуетами, без декору. Не відразу простоту нових будівель оцінили сучасники, але згодом ці форми знайшли прихильників.
Видатні діячи Баухаусу є авторами символічних для стилю архітектурних об’єктів.

Один із засновників і директор Вальтер Гропіус створив будівлю школи Баухаус і багато інших споруд в місті Дессау. Директор Баухаусу (в 1930-1933 роках) Міс ван дер Рое побудував віллу Тугендгат в Брно і розробив знаменитий проект павільйону Германії на виставці в Барселоні в 1927 році (у 80-х павільйон відновлено і зараз він функціонує як музей).
Зведена в 1928-1930 роках вілла Тугендгат знаходиться у чеському місті Брно. Міс ван дер Рое спроектував будинок без стін, що підтримують всередині. Відкрите планування дозволило створити відчуття об’єму і світла. Архітектор також розробив меблі для вілли, а ось картин у інтер’єрі немає. Натомість для оздоблення використовуються натуральні матеріали, у тому числі, онікс. Подбав Міс ван дер Рое і про функціональність будинку: він використав новаторські технології опалення та вентиляції.

QDROterraced house: найкраще від функціоналізму в архітектурі та дизайні

Функціоналізм – стиль, який у чистому вигляді існував з 20-х по 70-ті роки ХХ століття. Але сучасні архітектори продовжують дотримуватися принципів цього напряму і переосмислювати їх у нових проектах. Скажімо, окрім відмови від прикрашання для функціоналізму характерна демонстрація не оздоблених матеріалів і структурних елементів будівлі. Відкриті балки, плити, сталеві конструкції стають частиною дизайну екстер’єру та інтер’єру. Ця особливість є популярним трендом в останні роки.

Будинки QDRO – terraced house (квадро) у котеджному містечку «Коник» побудовані ZV Development з урахуванням вимог функціоналізму. Практичність – понад усе, але наші архітектори подбали про естетику. Ми прагнемо оточити турботою власників домоволодінь, тому кожна дрібниця у дизайні продумана. Меблі-трансформери, осмислене зонування, озеленення всередині і зовні – це комфортне житло, створене для потреб сучасної сім’ї. На терасі обладнана BBQ-зона, яка є продовженням кухні. Ландшафтні дизайнери проклали стежки не під прямим кутом, а таким чином, щоб по ним було зручно ходити. Автополив забезпечує доглянутий газон біля кожного будинку. Також на ділянці є господарчі приміщення і навіс для двох машин.

У будівництві QDRO – terraced house використовувалися технології, про які могли тільки мріяти сучасники Ле Корбюзьє, Саллівана або Міс ван дер Рое. Наприклад, тепловий насос забезпечує енергоефективне опалення, а центральний пилосос суттєво полегшує прибирання.
17-06-04 677