+38 (044) 39-00-453

Факти про функціоналізм. Ч.2. Дизайн для потреб людини

У попередній статті ми досліджували функціоналізм в архітектурі. Раціональний принцип «форма виходить з функції», проголошений архітектором Луїсом Генрі Салліваном, вплинув також на дизайнерів, які прагнули позбутися рамок історизму в класичних стилях. Поговоримо про дизайн, орієнтований на практичне використання предметів.

 

Дизайн Баухаусу

Німецька Вища школа будівництва та художнього конструювання Bauhaus (1919-1933) здійснила революційний вплив на дизайн. Її засновник Вальтер Гропіус та інші керівники школи прагнули виховувати учнів у дусі ідей функціоналізму. Лаконічність, ергономічність і використання нових матеріалів стали ознаками функціонального дизайну.
Bauhaus_3_Chair
У навчальному закладі готували практиків: навіть викладачів тут називали «майстрами», а студентів «підмайстрами». Тож не дивно, що випускники Баухаусу створили чимало функціональних предметів побуту.

Студент, а згодом і викладач школи Марсель Брейєр, у 20-х роках створював меблі. Він спроектував стілець «Васілій» (Wassily), присвячений художнику Васілію Кандінському. Це був новаторський предмет: його каркас виготовляли із гнутих сталевих трубок.
30740910126_e40a701fbb_b
Дизайнер Джозеф Альберс теж один із перших студентів Баухаусу. Після навчання він очолив меблеву майстерню школи. Альберс створив прості столи Bauhaus Nesting Tables. Чотири столики різного розміру не займали багато місця: дизайнер запропонував вишукане і практичне рішення.
676px-Tischlampe_di_Carl_Jakob_Jucker_(left,_1923-24)_e_di_Wilhelm_Wagenfeld_(right,_1924)
Випускник школи Вільгельм Вагенфельд до кінця життя залишався вірним принципам Баухаусу. Він створював функціональні недорогі предмети побуту. В 1924 році дизайнер разом із сокурсником Карлом Якобом Юкером представив настільну лампу із скляним напівсферичним абажуром. Згодом Вагенфельд самостійно проектує інші світильники, посуд, декор.

 

Нові меблі для вілл та квартир

З одного боку функціоналізм в архітектурі представлений такими будинками як вілла Савой Ле Корбюзьє та вілла Тугендгат Міс ван дер Рое. 7468231734_a774fa9303_b Для великих помешкань із відкритим плануванням архітектори розробляли спеціальні меблі – переважно крісла та дивани. Деякі виробляються і досі – наприклад, крісло Barcelona Міс ван дер Рое. Але, незважаючи на оригінальний вигляд, ці меблі не становили особливої функціональної цінності. Насамперед у новаторському дизайні мали потребу власники маленьких квартир у багатоповерхових «мурашниках».

Щоб розробляти і випускати у промислових масштабах меблі, використовувався суворий науковий підхід, заснований на дослідженнях потреб людей. Це полегшувало стандартизацію продуктів, які досі мали високу ціну і були недоступні більшості верств населення. Зовні меблі виглядали аскетично. Вперше у європейській історії меблевого мистецтва виготовлялися меблі без орнаменту. Змінювалося планування квартир – у них з’являлися ванни, туалети, кухні. Вбудовані шафи, модульні і розкладні меблі – продукти, які у ХХ столітті стали об’єктом широкого попиту.

Франкфуртська кухня

Австрійський дизайнер і архітектор Маргарете Шютте-Ліхоцкі не навчалася в Баухаусі, проте принципи, які проголошувалися школою, вплинули на її роботу.
Frankfurter-kueche-vienna
Вона працювала над створенням соціального житла у другій половині двадцятих років.  Для проекту «Новий Франкфурт» Маргарете розробила кімнату, призначену для приготування їжі. Раніше у багатьох помешканнях не було окремої кухні. Плита і стіл могли стояти у великому приміщенні, де люди не тільки готували, але і займалися безліччю інших справ.

Маргарете Шютте-Ліхоцкі вираховувала із секундоміром в руках час, потрібний на кухонні справи. Вона дійшла до висновку, що нераціональне використання простору забирає більше часу. Їй вдалося розташувати на площі 6,5 кв.м (1,9х 3,4) усе необхідне обладнання. Меблі були модульними, з вбудованою технікою. Праворуч – плита, ліворуч – мийка, біля вікна, поруч із природнім джерелом освітлення – стіл. Шютте-Ліхоцкі використовувала простір до останнього сантиметру, обладнавши кухню навісними шафами для зберігання.

Роботу дизайнера критикували, але «франкфуртська кухня» мала комерційний успіх і стала прототипом сучасних вбудованих кухонь.

 

Спотворення функціоналізму в соціалістичних країнах

У СРСР та країнах соціалістичного табору функціоналізм розвивався під впливом специфічних лівих ідей. Режим визначав, яким буде приватне життя громадян.

Найточніше ортодоксальний функціоналізм описав чеський літератор і дослідник архітектури Карел Тейге (1900-1951). Він був комуністом, проте після того, як у Чехословаччині встановився комуністичний режим, потрапив у немилість.

У теоретичному огляді Тейге зображав стандартизовану квартиру для соціалістичного суспільства. Мешканці отримували обладнання у квартирі від забудовника, але численні функції виносилися з житла і переводилися на об’єкти спільного користування. Квартира перестає бути багатофункціональною і позбувається «зайвих» меблів. Фактично, людина у власному помешканні лише спить. Їжа готується у загальних кухнях, виховання відбувається у дитячих дошкільних установах, особиста гігієна – у громадських лазнях. Читати громадяни повинні у бібліотеках, тому в квартирах відводиться лише місце для зберігання особистих речей і одягу.

У СРСР прикладом радикального використання функціоналізму стало будівництво «хрущовок». Їх поява пов’язана з появою постанови ЦК КПСС «Про усунення надмірностей у проектуванні та будівництві» (1955).
Хрущовка

«Хрущовки» мають тісні суміжні кімнати і об’єднані санвузли, а ліфти і сміттєпроводи у них відсутні. Дуже рідко у «хрущовках» з’являються трикімнатні квартири – найчастіше у помешканнях одна-дві кімнати. Площа скорочувалася за рахунок зменшення житлових кімнат, передпокою, коридорів, кухні, санвузла. Мешканцям було складно дібрати зручні предмети інтер’єру. У проектах не передбачалося місця для пральної машини. Інколи під вікном кухні цегляної «хрущовки» є вбудована шафа для зберігання продуктів – замінник холодильника у холодну пору року. Подібні рішення зустрічалися і у «сталінках».

 

Ульмська школа дизайну: спадкоємці Баухаусу

Після закриття Баухаусу у Німеччині настав період тимчасового занепаду функціоналізму. Через нацистський режим країну залишили відомі дизайнери та архітектори, така ж ситуація склалася в інших європейських державах, захоплених нацистами.

Але концепція функціоналізму повною мірою реалізувалася після Другої світової війни, і була основною рисою предметного дизайну до початку 90-х років.

Функціональний, тверезий промисловий дизайн – це еталон, до якого прагнули в Ульмській школі дизайну. Її заснував у 1949 році випускник Баухаусу, художник і архітектор Макс Білл.
BeFunky Collage
Діяльність Ульмської школи дизайну часто розглядають у контексті роботи компанії Braun. Цей виробник техніки змінив уявлення про побутові електронні прилади. Викладачі і студенти залучалися до створення нового образу компанії на ринку. Тоді це був революційний крок: «меблевий» дизайн електроніки змінився на «технічний». Замість дерева і прямокутних форм використовувалися штучні матеріали і округлі силуети.

Відомий дизайнер Braun Дітер Рамс – один із найбільш авторитетних теоретиків і практиків функціоналізму в предметному дизайні. Він сформулював десять принципів якісного дизайну. Рамс розробляв не тільки електронні прилади, але і меблі, предмети побуту, інтер’єри. Він викладав практичні дисципліни в Ульмській школі.

Співзасновник школи дизайнер Ханс Гугелот також працював на Braun. Окрім радіоприймачів цієї марки, Гугелот проектував зручні комбіновані меблеві системи.

 

 «Теплий» функціоналізм: дизайн інтер’єру в QDRO – terraced house

В сучасних інтер’єрах функціональність – це радше обов’язкова вимога, ніж ознака стилю. Втім, кожний дизайнер реалізовує її на власний розсуд.

У будинках QDRO – terraced house (квадро) ми створили інтер’єр, який відповідає сучасним трендам, але не вийде з моди за короткий час. Інноваційні технології використані у будівництві стали стимулом для створення новаторського, функціонального дизайну. Але наш функціоналізм – «теплий» і затишний, спрямований на те, щоб сім’я відчула турботу про себе.

Дизайнери компанії ZV Development продумали усі дрібниці. На першому поверсі розташована вітальня і кухня. Камін, бар, розкладний диван – тут можна влаштувати вечірку або відпочити із сім’єю. Навіть якщо до власників будинків QDRO – terraced house завітає дуже багато гостей, їх можна зібрати за одним столом. Кавовий столик «піднімається» до рівня обіднього, а в BBQ-зоні є ще один стіл, з яким можна їх об’єднати.

На другому поверсі, окрім спальні для дорослих, є кабінет. Власне, цю кімнату ви можете перетворити на гостьову або другу спальню – у ній стоїть зручний диван-трансформер із двома спальними місцями.

На третьому поверсі – територія дитинства. У дитячій облаштоване спальне місце з антресоллю. Меблі з функціональними поличками-сходинками створювалися на замовлення. У своїй кімнаті дитина нарешті може здійснити заповітне бажання – помалювати на стінах. Із «дитячого» поверху в пральню прокладений білизнопровід.

Ми не відмовлялися від декору – в QDRO – terraced house є картини і фоторамки. Але в’їжджаючи у будинок, ви можете легко надати новий характер інтер’єру. Достатньо змінити декор на власний розсуд і зробити інші акценти у кольоровій гаммі.

QDRO-2